Sunday, August 17, 2008

Ganas dan Maki Hamun Jadi Modal PKR?

Pada 16 Ogos 2008, 1.30 petang, Mohamed Sairen Mohamed Nahfis, (Jurugambar akhbar New Straits Times) dan Halim Berbar (HBL Press News, Perancis) teruk dipukul oleh sekumpulan penyokong PKR. Malah kamera yang bernilai RM15,000 turut dirampas.

Sebelum ini Loh Hoay Hoon (Wartawan Guan Ming Daily) dipukul dan dicekik oleh penyokong PKR pada 4 Ogos 2008. Sekali lagi ianya berulang tadi pada hari penamaan calon.

Tidak cukup dengan itu, ada juga penyokong PKR yang memaki hamun dengan ayat seperti ‘anjing, barua dan anak haram’ ke atas para penyokong dan pemimpin Barisan Nasional (BN) yang mengiringi Datuk Arif Shah Omar Shah.Malah ada sekumpulan penyokong PKR yang meraba punggung dan meludah Puteri UMNO. Kumpulan terbabit turut menunjukkan isyarat lucah kepada sekumpulan Wanita UMNO. Ada yang menarik narik tudung dan rambut Puteri ketika lalu ke pusat penamaan calon.



Dua orang pemuda UMNO Gombak juga turut dipukul oleh penyokong pembangkang sehingga terpaksa diselamatkan oleh angota polis. Hampir 400 penyokong pembangkang yang berkumpul dibawah jambatan membaling kereta-kereta dan penyokong-penyokong BN dengan batu dan juga botol-botol air. Dulu di Ijok, botol air juga yang dibaling pada hari penamaan calon. Ianya berulang lagi.

Apakah ini yang diajar oleh PKR? Hadi Awang (Presiden PAS) berkata, bersumpah menggunakan kitab suci bukan ajaran Islam sebaliknya merupakan amalan orang Kristian dan Yahudi. Sedangkan Nik Aziz menyatakan bahawa sumpah Saiful sah. Jadi orang PAS nak ikut cakap Nik Aziz atau cakap Haji Hadi Awang?

Apakah ada kitab suci yang ajar kita bertindak ganas, memaki orang, meraba punggung dan meludah orang lain? Amalan Yahudi atau Kristian kalau kita buat begitu? Amerika yang ajar semua ini? Inikah hak asasi manusia dan demokrasi yang bersih yang sering dilaung laungkan PKR?

No comments: